Źródła finansowania:
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 9.1 „Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty”, Poddziałanie 9.1.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych”.
Cel projektu:
Głównym celem projektu jest wyrównywanie szans edukacyjnych w indywidualnym procesie kształcenia dzieci klas I-III szkół podstawowych w Gminie Drezdenko. Ma to szczególne znaczenie w pierwszym etapie edukacji, gdyż w tedy u dzieci kształtuje się postawa sprzyjająca dalszemu rozwojowi.
Do kogo skierowany:
Projekt
kierowany jest bezpośrednio do uczniów (chłopców i dziewcząt)
uczęszczających do klas I-III szkół podstawowych w Gminie Drezdenko. Obejmie on
315 dzieci klas I-III. W poszczególnych zaplanowanych projektem zajęciach
specjalistycznych wezmą udział ci uczniowie, u których zdiagnozowano określone
problemy, a w zajęciach rozwijających zdolności i zainteresowania wezmą udział
uczniowie szczególnie uzdolnieni. Do zajęć specjalistycznych zostali
zakwalifikowani uczniowie, którzy wyłonieni zostali w drodze przeprowadzonej
w szkołach diagnozy. Każdy uczeń został poddany wstępnej diagnozie na
początku roku szkolnego. Badano poziom rozwoju dziecka w zakresie dojrzałości
fizycznej, motorycznej, poznawczej, emocjonalnej oraz społecznej. Do badań
użyto kart diagnozujących i arkuszy obserwacji. Diagnoza obejmowała również
obserwacje uczniów na zajęciach dydaktycznych i pozalekcyjnych. Obserwacja
obejmowała mowę dziecka, wytwory uczniów, rozmowę kierowaną oraz szereg innych
aspektów rozwojowych. Na jej podstawie oraz analizy osiągnięć ucznia zapisaną w
dziennikach lekcyjnych, dokumentacji wychowawcy oraz pedagoga sporządzono dla
każdego dziecka informację zawierającą mocne strony dziecka, zauważone trudności,
podjęte działania wspierające rozwój dziecka oraz wskazówki dotyczące jego
dalszego rozwoju. W przypadku najmłodszych uczniów klas I kwalifikacją do
poszczególnych zajęć były wyniki diagnozy przedszkolnej, dostarczone przez
rodziców.
Konsekwencją opracowanej diagnozy jest konieczność wprowadzenia
indywidualizacji pracy zarówno z dziećmi mającymi specyficzne trudności, jak i
wyróżniającymi się zdolnościami. Wybór grupy docelowej został podyktowany
szczególnym charakter projektu, którego zadaniem jest wspieranie
indywidualizacji pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. I tak
do grupy tej zaliczamy uczniów szkół podstawowych klas I-III z Gminy Drezdenko
ze zdiagnozowanymi specyficznymi trudnościami w pisaniu i czytaniu. Problem ten
szczególnie dotyczy umiejętności czytania ze zrozumieniem i wypowiadania się.
Drugi poważny problem zaburzenia w przyswajaniu treści matematycznych.
Dodatkowo spostrzeżono grupę uczniów zdolnych, u których będą rozwijane
zdolności językowe. Ponadto w szkołach wiele dzieci ma wady postawy wymagające
interwencji logopedy , jak i wady postawy i powinni zostać objęci gimnastyką
korekcyjną.
Wszystkie zdiagnozowane powyżej problemy negatywnie wpływają na zdrowie
psychiczne uczniów, powodując problemy natury emocjonalnej i społecznej.
Dodatkowo wpływają niekorzystnie na koncentrację i powodują niski poziom
samooceny, motywacji oraz stanowią istotną barierę w dalszym rozwoju dzieci i
osiąganiu przez nie sukcesów szkolnych.
Sytuacja ta wymaga również indywidualnej interwencji celem zachęcenia dzieci do rozwijania swoich talentów, umiejętności i pogłębiania wiedzy, która wpływa pozytywnie na wzrost poczucie własnej wartości, samooceny oraz wyników nauczania.
Podejmowane działania:
Doposażenie bazy dydaktycznej szkół podstawowych w Gminie Drezdenko.
Wyposażenie w materiały dydaktyczne sal, w których prowadzone są zajęcia z uczniami klas I-III szkół podstawowych. Wyposażenie będzie dostosowane do zaplanowanych zajęć oraz zgodne z potrzebami dzieci. Realizacja powyższych działań przyczyni się do osiągnięcia Standardu nr IV opisanego w "Zasadach przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych ..." autorstwa IŻ PO KL.
Zajęcia dodatkowe realizowane w szkołach podstawowych w Gminie Drezdenko
Wszystkie szkoły podstawowe Gminy Drezdenko realizują zajęcia dodatkowe, wspierające indywidualizację procesu dydaktycznego. Zajęcia dodatkowe maja wspierać rozwój uczniów klas I-III. W szkołach podstawowych w gminie Drezdenko będą realizowane zajęcia taki jak:
- zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych- 690 godz,
- zajęcia dla dzieci ze specjalistycznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu – 759 godz,
- zajęcia dla dzieci rozwijające umiejętności językowe – 759 godz,
- zajęcia z gimnastyki korekcyjnej dla dzieci z wadami postawy – 690 godz,
- zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju wymowy – 690 godz,
- zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej – 138 godz.
Wszystkie zajęcia odbywać się będą bezpośrednio po lekcjach obowiązkowych. Jeden uczeń może uczestniczy w kilku tematycznie różnych zajęciach dodatkowych - w zależności od indywidualnej diagnozy. Realizacja powyższych działań przyczyni się do realizacji standardu nr V opisanego w "Zasadach przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych ..." autorstwa IŻ PO KL.